Alt på ett sted: Inspirasjon, nye produkter og nye muligheter.
Pinterest har lenge blitt undervurdert som annonsekanal av mange bedrifter, men sannheten er at deres 450 millioner månedlige brukere (Q1 2023) har gjennomsnittlig 85% større handlekurver ved netthandel og de bruker dobbelt så mye penger per måned. Dette forteller at folk på Pinterest er klare for å handle.
Pinterest er et plattform for kreativ inspirasjon, et sted som er skapt for autentiske ideer men også de enkleste “hvordan lage”-videoer, uten presset om å være perfekt. Det er, som sagt, et mekka for DIY videoer og alle typer oppskrifter. Folk bruker Pinterest til å planlegge fremtiden; hvordan dekke det neste festbordet, pusse opp hjemme, planlegge klesgarderoben og få tips til antrekk, verktøy, interiør og produkter. Klarer du som bedrift å fange oppmerksomheten til målgruppen din her, kommer du konkurrentene dine i forkjøpet.
Treff et publikum som er klare for å bli inspirert – og hold dem inspirert lenger!
Pinterest er helt overlegne på å bygge personlige og relevante opplevelser. Søker du etter temaer som f.eks. “bordekking”, fylles skjermen med ytterligere forslag for mer relevante og spesifiserte resultater som konfirmasjon, dåp, bryllup, nyttår, jul, service.. Etter hvert som du klikker deg videre inn på det du liker, spisser Pinterest ytterligere hva som vises av inspirasjon og du dras ned i et univers av relevant innhold for det du søker etter.
Du får forslag på innhold fra norske og utenlandske aktører, private bloggere og bedrifter, om hverandre. Annonsene er subtile men skiller seg nok ut til at brukere finner veien til kjøp.
Fra inspirasjon og intensjon til handling
Folk på Pinterest er sultne på nye ideer og de “pinner” (liker og lagrer) det de blir inspirert av. Merkevareinnhold er ikke forstyrrende på Pinterest – det er inspirerende. For å nå ut til målgruppen din har Pinterest målrettingsverktøy med god fleksibilitet til å finne folk etter demografi, interesser, søkeord, retargeting og mye mer. Om du velger å bruke automatisk målretting, så vises annonsene til de personene Pinterest tror vil like dem mest.
Pinterest er et sted folk surfer, utforsker og handler. Kampanjetypene drar brukerne gjennom kundereisen via videovisninger, bildekaruseller og kolleksjoner med oppfordring til å “pinne” (lagre) artikler eller inspirasjonsbilder til egne mood boards eller tavler som Pinterest kaller det på norsk. Videre ned i trakten finnes shop produkt-pins, som inneholder link til produkter som kan kjøpes direkte fra selgerne. Pinterest jobber med å utvikle nye shopping funksjoner og en vi har stor tro på er Shop-fanen, den vil blant annet gjøre at besøkende kan søke etter et produkt de er interessert i og om bruker lagrer en produkt-Pin til en av sine tavler, blir varen automatisk lagt til på handlelisten deres.
Pins har i tillegg mye lengre levetid enn Tweets eller Instagram-innlegg. Denne levetiden gjør dem til en spesielt kraftig ressurs. Pins kan vises i en brukers feed måneder etter at de først ble lagt ut.
Brukere av Pinterest i Norge
Norge har ca. 1 million aktive brukere hver måned. En av fem brukere på Pinterest er enten beslutningstakere eller selvstendig næringsdrivende, og de er beslutningstakere på alle bedriftsnivåer. Folk som kommer til Pinterest har 55% høyere intensjon om å kjøpe. Kvinner utgjør over 66% av målgruppen i Norge hvor 50% er mellom 15-34 år og 33% er 45+ år.