Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er en strategi for å få flere leads, økt salg og en sterkere merkevare.
Innholdsmarkedsføring er en markedsføringssteknikk som går ut på å produsere og spre innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder. Nettsider/landingssider med jevnlig oppdatert informasjon og innhold er de som scorer best i markedet.
Hva er innholdsmarkedsføring? Og hvordan går du frem for å legge en strategi?
Innholdsmarkedsføring etterligner ofte journalistikk og bruker journalistisk uttrykksform for å skape interesse. Gode tekster med ord og uttrykk som er tilpasset det moderne språk er et godt utgangspunkt. I tillegg er bilder og film noe som kan fange oppmerksomheten hos kunden.
Med innholdsmarkedsføring blir du i stand til å selge til kunder på en måte som gjør at de selv ønsker å kjøpe.
Derfor er innholdsmarkedsføring så bra – du tilbyr nyttig informasjon og kunnskap, inspirasjon og underholdning. Rett og slett innhold som din målgruppe av kunder liker, trenger og ønsker. Jo bedre du er til å stadig oppdatere og tilpasse budskapet, jo mer verdifullt og relevant vil innholdet oppfattes.
Et eksempel: En bedrift publiserer innhold utformet svært likt som andre populære medier, hvor hensikten er at dette konsumentet utvikler en kunderelasjon.