Hvilke konkurransefortrinn gir Google Ads din bedrift? 5 optimaliseringstips

Publisert
30. mars, 2023
Anslått lesetid
3 minutter

Relaterte tjenester

SEM

Skrevet av

Portrettbilde av Chris.
Chris Magnussen
Bilde av Ipad som viser Google-søk startside

Med mange endringer i Google Ads kan det oppleves som vanskelig å vite hvilke muligheter og fordeler denne annonseringen gir deg. En ting er fortsatt 100 % sikkert, med Google-annonsering kan du nå ut til en stor målgruppe som er på utkikk etter nettopp det du leverer!

De fleste kjøp starter med et Google-søk. Med optimaliserte Google-annonser som gir synlighet i toppen av et søkeresultat, settes din bedrift og deres tjenester/produkter allerede her i forkant av dine konkurrenter på denne plattformen. En av endringene Google gjorde i mai 2022 var å legge til multisearch, som gir muligheten til å søke med både bilder og tekst. Det vil si at alle typer digitale annonser – også søkeannonser – blir mer visuelle enn før.

5 tips: – Slik optimaliserer du Google-annonsene dine for fremtiden

1: Start med å kartlegge bedriftens viktigste søkeord

Du starter din søkeordsanalyse med å definere bedriftens målgrupper, det er lurt å ha en til tre personas knyttet til hver målgruppe. Personas hjelper deg å svare på problemene og målene dine potensielle kunder er ute etter å løse. Deretter tilegner du nøkkelord til hver fase i kjøpstrakten. Med de rette søkeordene kan du få vist annonsen din til de riktige kundene, og søkeordplanleggeren til Google Ads er et godt verktøy for å finne effektive søkeord. 

2: Optimalisere nettsiden(e) din opp mot søkeordene

Nettsiden eller landingssiden for din annonse er avgjørende for suksessen etter at brukeren klikker på din annonse. Den er også avgjørende for hvordan Google vurderer kvaliteten i dine annonser. Innholdet på nettsiden er helt essensielt for at Google skal fange den opp og for at kunden skal bli interessert i hva du tilbyr. En regelmessig oppdatert landingsside med tydelige konverteringsmål, gode tekster og bilder er sentralt for å dra kunden ned i kjøpstrakten. Nettsiden må også være gjennomtenkt og optimalisert på de nøkkelordene dere har definert som viktige for å finne deres løsninger, i de forskjellige fase av kundereisen som annonsen dere setter opp svarer til. Google vil sjekke om ordene i annonsen og ordene på nettsiden din henger sammen og virker troverdig. 

3: Skriv relevante og engasjerende annonsetekster

Google liker som sagt at du bruker nøkkelordene fra landingssiden din i annonseteksten. Ikke la det bare bli en oppramsing av ord, tekstene skal betrygge mottaker om at du leverer det de er ute etter, men også fange deres interesse blant konkurrenter. Det siste du vil er å betale for klikk som ikke gir deg noe verdi fordi du gir feil inntrykk av hva du kan løse for mottakeren. 

Søkeresultat fra Google-søk på "vårsko"

4: Vær nøye på å sette opp riktige mål

Sett opp målgruppe, måleparametere underveis og konverteringsmål, helst med en verdi. Om du ikke selger noe som kan måles med en standard pris, kan du legge inn kundelivstidsverdien (KLV). Sørg for å sette opp målsporingsverktøy (f.eks. Google Tag Manager script), retargeting-tagger og analyseverktøy for å måle resultater som klikkfrekvens, konverteringsrate og kostnad per konvertering.

5: Våg å teste de nye funksjonene i Google før de blir obligatoriske

Google satser mer og mer på maskinlæring eller AI. Performance Max-kampanjer er en forholdsvis ny funksjon og som lover tilgang til hele annonsebeholdningen i Google Ads med én enkelt kampanje, og viser de mest relevante annonsene i de forskjellige Google-kanalene. Denne kan maksimere rekkevidden på dine annonser med å sørge for tilgang til flere annonseplasser, formater og målgrupper i alle Google-kanaler som YouTube, Søk, Discover, Display, Maps og Bedriftsprofil. 

Om du bruker Google Merchant Center-produktfeed i dag, kan du oppgradere til Performance Max så du ikke kjører dobbelt opp, da annonsene fra Performance Max-kampanjer blir vist i den mest attraktive beholdningen i Google-kanalene.

Bruk av Google Ads gir din bedrift viktig synlighet til riktig tid, verdifull tilgang til analyser og innsikt som kan gi deg bedre kampanjeresultater, samt hjelp til å finne nye kunder og uventede målgrupper som matcher målene dine.

Har du et unikt problem?

Vi står klare til å løfte prosjektet ditt til nye høyder!

Portrettbilde av Chris.

Chris Magnussen

Utvikler Performance & analyse
+47 95 09 18 19

Relaterte artikler

Hold deg oppdatert

Meld deg på nyhetsbrev

Vi sender ut nyheter, lesestoff og relevante gullkorn til alle som ønsker litt kunnskapspåfyll og oppdateringer fra folk i bransjen. Vi lover selvsagt å ikke spamme deg.