Hva er forskjellen mellom Facebook Ads og Google Ads?

Publisert
11. mars, 2022
Anslått lesetid
2 minutter

Relaterte tjenester

Sosiale medier, Display & programmatisk, SEM

Skrevet av

Portrettbilde av Chris.
Chris Magnussen
Kristine Berg
Kristine Berg
En telefon med Google på, hvor søket «Danseleksjoner» er utført, og en annonse for en danseklasse er fremhevet.

Hovedforskjellen er hvordan produkter/tjenester vises til forbrukere.

På Facebook handler det meste om merkevarebevissthet. Du treffer mennesker som har vist interesse for det du tilbyr, men sannsynligheten for at de er klare for å kjøpe noe er lav. Fordelen med denne form for annonsering er at når de først er klare for kjøp, så har du bygget tillit over tid ved at de vet om deg.

Med Google søkeannonser er det faktisk noen som aktivt søker etter det du har å tilby. Er det ikke fantastisk? Disse brukerne er helt nederst i kjøpstrakten og er klar til å gjøre et kjøp. Din oppgave er å svare på deres spørsmål via annonsering.

Ja takk, begge deler. Til tross for disse forskjellene, anbefaler vi å annonsere på fler enn en digital plattform. Nettopp for å dekke alle behov og nå fleste mulig potensielle kunder.

Når det kommer til betalte medier, er Google Ads og Facebook Ads de største aktørene på markedet. Hvis du nettopp har startet opp, hvordan kan du vite hva som er best for bedriftens behov?

Ifølge eksperter er en blandet tilnærming veien å gå fordi den kan dra nytte av begge plattformenes styrker – og den lar deg skifte budsjett og strategi mellom plattformer etter behov.

Det skal med andre ord ikke være Google eller Facebook, det skal være Google og Facebook.

Før vi begynner, er det viktig å huske at hver av disse gigantene er et paraplyselskap som inkluderer viktige datterselskaper.

Når vi snakker om Facebook, snakker vi også om Instagram, Whatโ€™sApp og Facebook Messenger. Google inkluderer også YouTube, det nest mest trafikkerte nettstedet i verden (bak Google selv).

Kostnad og testperiode

Før oppstart har vi verktøy til å gjøre en grundig undersøkelse av din nettside, konkurrentene i markedet og hvor høy konkurransen er i din bransje. Jo høyere konkurransen jo mer koster det å ligge i toppen.

Men det finnes også andre måter å score bra på, nemlig bra nok innhold på nettsiden eller landingssiden annonsen peker til når de klikker på din annonse.

Vi har ingen bindingstid, kun en testperiode for å innhente nok data for veien videre og få et grunnlag for hvor kostnadene bør ligge per måned for din annonsering.

Har du et unikt problem?

Vi står klare til å løfte prosjektet ditt til nye høyder!

Portrettbilde av Chris.

Chris Magnussen

Utvikler Performance & analyse
+47 95 09 18 19
Kristine Berg

Kristine Berg

Performance Marketing Specialist
+47 90 68 63 04
Hold deg oppdatert

Meld deg på nyhetsbrev

Vi sender ut nyheter, lesestoff og relevante gullkorn til alle som ønsker litt kunnskapspåfyll og oppdateringer fra folk i bransjen. Vi lover selvsagt å ikke spamme deg.