Facebook business lar annonsører annonsere mot deres millioner av brukere.
Å annonsere mot et stort publikum gjør at vi kan øke merkevarebevisstheten til vår målgruppe. Facebook er derfor en god kanal for bygge merkevare, og oppmerksomhet rundt produkter og tjenester
Facebook og Instagram er fortsatt kongen av segmentering
I dag er Facebook fortsatt en helt fantastisk plattform å annonsere på. Den største forskjellen fra tidligere er antageligvis at mulighetene for segmentering og plasseringer har blitt ekstremt mye større på annonseplattformen. Men dataen har også blitt bedre, så vi har et litt annet fokus nå enn tidligere ved utførelse av selve annonseringen. En ting er GDPR og at dataen skal være lovlig innhentet og at man har tillatelse til å benytte de. En annen ting er bruken av bilder med god nok kvalitet og tekster som skaper engasjement. Kvaliteten er alfa omega. Vi kjører kampanjer hvor algoritmene får stå for en del av ansvaret. Vi jobber mer med gode annonser, og lar kunstig intelligens i stor grad finne det riktige publikum.
Tips før du starter med Facebook-annonsering
Det kan ta tid å bli kjent med Facebooks annonseringsverktøy og lære seg å målrette riktig, men med tid og tålmodighet kan du oppnå veldig gode resultater Lag unike annonser for forskjellige publikum Noe av det beste med Facebookannonsering er at du kan lage forskjellige annonser for hvert segment. Du kan tilpasse innhold og bilder slik at samme produkt kan appellere til helt forskjellige målgrupper.
- Lag unike annonser for forskjellige publikum Noe av det beste med Facebookannonsering er at du kan lage forskjellige annonser for hvert segment du ønsker å nå ut til. Du kan tilpasse budskap og bilder slik at samme produkt kan appellere til helt forskjellige målgrupper.
- Ha en landingsside for hver annonse Ikke bare send dem til forsiden dersom annonsen handler om et spesifikt produkt eller tjeneste. Gjør veien kortest mulig for dine potensielle kunder. Har du laget en annonse som koster penger per klikk er det viktig å ha en god landingsside som sørger for at besøkende konverterer neste steget av kjøpstrakten. Sørg for at innsatsen og pengene du la i Facebookannonsen gir avkastning.
- Ha stort publikum Facebook Ads Manager har flere hundre parametere du kan bruke i målrettingen. Interesser, yrkestitler, om de er ledere etc. En feil mange gjør er at de målretter alt for snevert.
- Gi algoritmen tid Facebooks algoritmer trenger altså 50 kampanjeresultater (lenkeklikk, engasjement, konverteringer etc.) for å forstå hvem annonsen bør eksponeres for.
- Optimaliser etter riktig tall Etter hvert som kampanjene har gått noen dager vil det dukke opp en del tallmateriale. I Facebook Ads Manager vil du se ulike kolonner med impression, reach, kostnad per resultat, budsjett, CRT etc. Målet er å få mest mulig resultater for pengene og du bør skru av det som ikke fungerer og flytte budsjettet over på det som virker.
- A/B-testing i Facebook Ads Manager En enkel måte å komme i gang med optimalisering av annonsene dine på er med A/B-testing. Det vil gi billigst mulig resultater, for eksempel mer trafikk på nettsiden.
- Kampanjestrukturen som gir salg En Facebook-kampanje består av tre ulike steg:
• Kampanjemål
• Annonsesett
• Annonseinnhold
I første steg, kampanjemål, her må du ta et valg: Hva ønsker du å oppnå med kampanjen? Kjenner du til begreper som inbound marketing eller salgstrakt? Det er hvert fall etter disse prinsippene du bør strukturere kampanjene dine for å generere mer salg via sosiale medier.