I dag lever mange mennesker like mye på sosiale medier som i den verden ellers. Facebook, Instagram og Snapchat har kommet for å bli, og er like viktig som tradisjonell markedsføring for hver enkelt bedrift. Med en bunnsolid strategi og litt planlegging, har du mulighet til å gjøre stor suksess på sosiale medier.
1. STRATEGI
Hvilken plattform skal du bruke og hva er målet ditt? Enten det er nysalg, klikk, likes, sponsorer eller mersalg du er ute etter, er det viktig å ha et tydelig mål før du tenker strategi. En strategi som egner seg for deg og din produkter/tjenester. Det finnes ingen fasit på hva som er den beste strategien – det kommer helt an på hva du ønsker å oppnå. Noe kan fungere bra for noen, men mindre bra for andre.
2. MÅLGRUPPE
Fokuser på én målgruppe før du starter. Det er du selv som kjenner din bedrift og dine tjenester best, og vet derfor hvem som er dine kommende kunder. Vær så spesifikk som mulig og tenk både kjønn, alder, bosted, sivilstatus og arbeidstittel. Ha så dette i bakhode på alt av content du lager og vurder om disse ville mene at det du publiserer er interessant.
3. HOLD DEG TIL PLANEN
STICK WITH THE PLAN! Ikke gjør endringer underveis, men vær konsekvent. Hold deg til farger og uttrykk som er bestemt i forkant. Dine følgere vil etterhvert kjenne deg igjen i din unike stil. Sørg for at strategien er solid og gjennomtenkt. Man kan fint ha en “testfase” på forskjellige strategier for å føle seg frem på hva som fungerer best, men en kortest mulig testperiode.
4. PERSONLIGHET
Hvordan skille seg ut fra mengden? Hva er unikt med din bedrift? Det finnes tusenvis av bedrifter på sosiale medier og det er derfor viktig med unikt innhold for å fange oppmersksomheten. Vær personlig og vis at det er ekte mennesker som står bak innleggene. Da har du større sjanse for å bli lagt merke til. Bruk gjerne et hverdagsspråk og våg å skille deg ut!
5. KVALITET ER VIKTIG
Tenk først: “Er det interessant for mine følgere? Er det noe som engasjerer målgruppen i dette innlegget?”. Dersom svaret er nei, er det ingen vits å publisere. Innleggene må vekke følelser, enten det er humor, sorg, sinne, tilfredshet eller medfølelse. Folk kjeder seg fort. Bruk gjerne humor og still spørsmål som skaper et engasjement.
6. VALG AV RIKTIG PLATTFORM
Undersøkelsene viser at ungdom er mest på Instagram og Snapchat, og at de fra 35 og oppover er mer aktiv på Facebook. Det er derfor viktig å publisere innleggene dine på den plattformen kundegruppen bruker mest og tilpasse innholdet etter hvem du snakker med. Det er forskjell på hvordan man publisere på bl.a. Facebook, Instagram og Twitter. Man kan gjerne publisere samme tema, men tilpass tekstene og format slik at du når målgruppen.
7. VÆR AKTIV
Det er viktig å vise et engasjement på sosiale medier mellom publiseringene. Kommuniser med dine følgere i form av likes og kommentarer. Det hjelper deg med å bygge et nettverk og varige forhold til dine kunder på sosiale medier. Og dermed dukke opp hos andre følgere i kundens nettverk igjen.
8. DINE KONKURRENTER
Følg gjerne med på konkurrenter og samarbeidspartnerer i egen bransje på sosiale medier. Se og lær av hverandre. Her kan det være mye nyttige fakta fra deres suksesser og fra det som ikke fungerer særlig godt. Det kan hjelpe deg til å lande en endelige strategi, konkurrenter har mest sannsynligvis samme målgruppe.
9. FINN BALANSEN
80/20 er en huskeregel man bør huske når man lager innhold til sosiale medier. 80 % av innlegget bør være underholdene, artig og interessant for følgerne og tilfredsstille deres ønsker. De resterende 20 % kan du bruke til selgende tekst. Bygg tillit først, deretter kan du selge. Når følgere har fått et positivt inntrykk av dine innlegg, vil de mest sannsynlig også være mer interessert i det du selger.
10. VIKTIG – OPTIMALISER INNHOLD
I sosiale medier sin verden skjer det stadig endringer og oppdateringer. Det er lurt å holde seg oppdatert på nye trender og funksjoner. Får en av plattformene ny oppdatering, sjekk ut funksjonene! Senere kan du se på din statistikk og analyse hva som skaper mest oppmerksomhet. Gjør mer av det som gir best oppmerksomhet og mindre av det som ikke fungerer særlig bra.